HIV-Pathogenese

Werbung
Molekulare Mechanismen der Pathogenese
bei Infektionskrankheiten
HIV-Pathogenese
Hans-Georg Kräusslich
Abteilung Virologie, Hygiene Institut
INF 324, 4.OG
http://www.virology-heidelberg.de
Eine Pandemie der Gegenwart
Entfernter Donner
Morbidity and Mortality Weekly Report, 5.6.1981
Pneumocystis Pneumonia --- Los Angeles
In the period October 1980-May 1981, 5 young men, all active
homosexuals, were treated for biopsy-confirmed Pneumocystis
carinii pneumonia at 3 different hospitals in Los Angeles,
California. Two of the patients died. 15-39%
All 5 patients had
5-15%
laboratory-confirmed previous or current
cytomegalovirus
1-5%
Prävalenz
in
(CMV) infection and
candidal mucosal0,5-1%
infection. Case reports
der
0,1-0,5%
of these patients follow.......
Bevölkerung
<0,1%
unbekannt
Heute: 5 Millionen Infektionen pro Jahr
3 Millionen Tote pro Jahr
42 Millionen HIV-Infizierte weltweit
4,9 Millionen Neuinfektionen pro Jahr
3 Millionen Tote pro Jahr
25 Millionen AIDS-Tote weltweit
Zahlen schwirrten ihm durch das Gedächtnis, und er sagte
sich, dass die etwa dreißig großen Pestepidemien der
Geschichte an die hundert Millionen Tote gefordert hatten.
Aber was bedeuten hundert Millionen Tote?.... Da ein toter
Mensch dann etwas wert ist, wenn man ihn tot gesehen hat,
sind hundert Millionen über die Geschichte verstreute
Leichen nichts als Rauch und Einbildung.
Albert Camus, „Die Pest“
30. Januar 2007, 9.00-10.00:
~560 Menschen haben sich neu mit HIV infiziert
~350 Menschen sind an AIDS gestorben
Humanes Immundefizienzvirus
Umhüllte RNA-Viren
HIV-1
2 Typen (HIV-1, HIV-2) mit
zahlreichen Subtypen
Reverse Transkriptase im Virus
RNA=>DNA
Integration ins Wirtsgenom
ss + Strang, ca. 9 000 Nukleotide
Relativ instabil
HIV is a monkey-derived virus
HIV-1 and HIV-2 are caused
by independent transmissions
from chimpanzee and sooty
mangabey, respectively. HIV-1
type O is derived from a
related gorilla virus.
Three independent monkey to
human transmissions (from
chimpanzees) caused
epidemics with M-, N-, and Ogroup HIV-1.
Zentrale Stellung der CD4+ T-Zellen für die erworbene Immunität
HIV infiziert CD4-positive Zellen, die den
Korezeptor CCR5 oder CXCR4 tragen
Primary HIV-infection
Unspezific symptoms
1 to 3 weeks after exposition
similar to infectious mononucleosis
¾ p24-Antigen detectable by 4 weeks p.i.
¾ HIV-genome detectable by 4 weeks p.i.
¾ Seroconversion 3 to 12 weeks p.i.
¾ Strong reduction in virus load
with immune response
Maculopapillary exanthema
in primary HIV-infection
Course of HIV infection
infection seroconversion
minor or no symptoms
disease markes
Set point
Prognosis!!
ARC / AIDS
virus load
CD4+ PBL
immune response
antibodies to HIV env
HIV-specific CTL
antibodies to p24
4-8 weeks
up to 12 years
2-3 years
Die Wahrscheinlichkeit, AIDS innerhalb
von drei Jahren zu entwickeln
%
CD4 -Zellen/µl
>750
501-750
351-500
201-350
<200
100
80
60
40
20
0
>30K
>55K
10K-30K
20K-55K
3K-10K
7K-20K
501-3K
1500-7K
<500 VL bDNA
<1500 VL PCR
AIDS: Opportunistic infections
CMV-Retinitis
Kaposi-Sarkoma
Cytomegalovirus
Interstitial Pneumonia:
Pneumocystis carinii
Human Herpesvirus 8
Oral Leukoplakia
Epstein-Barr-Virus
Oral Candidiasis
Candida albicans
Der Verlauf der HIV-Infektion wird von
Virusreplikation und Immunantwort bestimmt
Rolle von Antikörpern in der HIV-Infektion
Störungen der zellulären Immunantwort bei HIV-Infektion
CD4+-Zellen:
Zytolyse (virus- und CTL-induziert)
Störung der Proliferation (IL-2; IL-2 Rezeptor)
Verminderte Antigen-spezifische Antwort
CD4-Oberflächenexpression
lösliches HIV-env bindet an CD4 und blockiert sterisch
CTLs:
Reduktion der Zellzahl
Fehlende CD4+ Helferzellen
Spätphase der Infektion
Infektion und Lyse der Vorläuferzellen
Monozyten/MO:
Nur zum kleinen Teil infiziert
Gestörte Chemotaxis, Fc-Rezeptorfunktion, Komplement-vermittelte Elimination
vermutlich durch lösliches, virales Antigen
B-Zellen:
Polyklonale Aktivierung (lösl. virales Antigen)
Autoantikörper
NK-Zellen:
Geringe Zytotoxizität (fehlende Helferzellen; Zytotoxizität ist IL-2 abhängig)
Der Eisberg
Plasma
(2% der Viruslast)
Lymphatisches
Gewebe
(98% der Viruslast)
Viruslast
Viral reservoirs and plasma viremia
Activated
T cell
106
Resting Tcell (G1)
Quiescent Tcell (Go)
HAART
Viral RNA (copies/ml)
105
Therapy can dramaticallymacrophage
reduce virusDendritic
load in
cell
almost
all patients under therapy
t1/2: 24h
104
Therapy can be sucessful for several years
103
Drug therapy cannot
the virus from latently
t1/2: eliminate
14d
2
10
infected
cells harbouring integrated genomes
t1/2: 8months
Life-long therapy?
101
t1/2: years
0
6
12
24
T (months)
Currently available therapeutic approaches against
HIV
Receptor
binding
Fusion
Maturation
¾ RT inhibitors
¾ PR inhibitors
Reverse
Transcription
Integration
Transscription
¾ entry/fusion
inhibitors
Assembly
Translation
Budding
Deaths per 100,000 Population
Trends in Annual Death Rates Among Persons
25 - 44 Years Old, USA, 1982 - 2000
40
35
30
25
20
15
10
5
0
82
82
84
84
86
86
88
90
Year
CDC
92
94
96
98
00
Dynamik der HIV-Infektion
Flint et al., Molecular Virology, 2004
HAART restores CD4 counts and
reduces the risk of AIDS
CD4
virus
HAART
AIDS
500
200
0
0.5
8
0
0.5
years
IMMUNE RESTORATION WITH HAART
(or HAART plus IL-2)
• Increased number of CD4+ lymphocytes
• Increased number of naive T cells
• Immune response to recall antigens
• Increased proportion of cells specific for certain pathogens
• Increased proportion of IL-2 producing CD4 T cells to anti
CD3 mAb
• Increased thymic outcome of T cells
HIV-specific immunity not restored
Therapeutic vaccination
Principle: boost the specific antiviral immune response of patients
in order to allow temporal or long-lasting control of virus replication
in the absence of therapy
Aims:
¾ allow patients to stop drug use for a given period of time
¾ enhance viral control under HAART to prevent treatment failure
¾ allow the delay of HAART onset, in particular if drugs are not
available
Optimistic aim:
turn patients into long-term non-progressors
Very optimistic aim:
eradicate virus
Therapeutic vaccination
Post- HAART?
Plasma virus
HAART
+ vaccine
Restore
immunity
to HIV
anti-HIV CTLs + antibodies
CD4 T cells
anti-HIV CD4 T cells
Herunterladen