Durchbruch in der Immuntherapie: Wohin entwickelt sich die

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Durchbruch in der Immuntherapie:
Wohin entwickelt sich die Onkologie ?
Univ. Prof. Dr. med. Ugur Sahin
TRON Translationale Onkologie Mainz
an der Universitätsmedizin Mainz
1
2001 - The Advent of Targeted Drugs
HERCEPTIN
Targetierte Krebstherapeutika
Hemmung von Krebszellen mit
geringen Nebenwirkungen
Präzisions Arzneimittel
> 60 Targetierte Krebstherapeutika seit 2001
Einführung Trastzumab (Herceptin®)
Patientinnen mit metastas. Brustkrebs
Chemotherapy + Herceptin
Addressierter
Medizin. Bedarf
Chemotherapy
Alone
Monate nach Behandlungsbeginn
2001
SLAMON et al. New England Journal Medicine 2001
Verbleibender
Med. Bedarf
Stratifizierte Medizin
Her2/neu Biomarkertestung der Patientenprobe
Keine
Behandlung
Behandlung
Sarah Minner et al. Clin Cancer Res 2010;16:1553-1560
Gefitinib (Iressa® )
% Paients w/o Progression
Advanced Lung Cancer
Chemotherapy
Targeted
Cancer Drug
(Gefitinib)
Addressed
Medical Need
Months after starting the Drug
New Engl Journal Medicine 2010
Remaining
Medical
Need
Minimal
Effect
Krebsdiversität
Krebszellen
Individuelle
Patienten
Genetisch
Divers &
Adaptierend
30-5,000 Mutations
Brustkrebs Kombinationstherapie
Patientinnen mit metastas. Brustkrebs
Chemotherapy + Herceptin + Pertuzumab
Chemotherapy + Herceptin
Monate nach Behandlungsbeginn
2015
Verbleibender
Med. Bedarf
2013 – Die Ankunft der Immunotherapie
Dez. 2012
cancer cell T cell
Dendritic Cell
15 % Complete Remissions, Rosenberg Dudley 2004
4. September 2014
10
Krebsimmuntherapie
- Checkpoint-Blockade Antikörper
Killed
Cancer
Immunzelle
Cell
Krebszelle
Immune
Cell
KrebsZelle
Immun
Zelle
PD1-L
Immune
Cell
PD1R
PD1-Antikörper
-
Ansprechen von Krebsspätstadien
Krankheits-Stabilität nach Absetzen
Synergie in Kombination
Anti-PD1 + anti-CTLA4
anti-CTLA4
Postow et al, NEJM, 2015
Neuartige Nebenwirkungen
Ipilimumumab Spätnebenwirkungen
Toxicity Grade
Rash, pruritis
Liver toxicity
Diarrhea, colitis
Hypophysitis
0
2
4
6
8
Weeks
Weber JS, et al. J Clin Oncol. 2012;30:2691-2697.
10
12
14
Checkpoint-Blockade Antikörper
Erste Zulassungen
Melanom
Lungenkrebs
Weitere in Entwicklung
Blasenkrebs
Nierenzellkrebs
Lymphome
& Viele andere
Anti-PD1 bei Lungenkrebs
• Bremsen der Progression
• Überlebenswirksam in ca. 20-25 % Patienten
Fortgeschrittener Lungenkrebs
Chemotherapy
New Engl Journal Medicine 2015
Immunotherapy
(Nivolumab)
Residualer
Medizinischer
Bedarf
Addressierter
Medizinischer
Bedarf
Prädiktive Biomarker
Wertigkeit der Detektion von PD-L1
Rx Antibody
Nivolumab[1]
Nivolumab[2]
MPDL3280A[3]
Ipi/Nivo[4]
Testing Method
N
PD-L1 + RR
PD-L1 - RR
Manual staining – 5H1
5% cutoff
Tumor staining
49
13/31
42%
0/18
0%
Dako automated
5% cutoff
Tumor staining
38
7/17
41%
3/21
14%
Automated
Roche Dx IHC
1% cutoff
Tumor immune cell staining
103
13/36
36%
9/67
13%
Dako automated
5% cutoff
Tumor staining
56
8/14
57%
17/42
40%
1. Topalian SL, et al. N Engl J Med. 2012;366:2443-2454. 2. Grosso J, et al. ASCO 2013. Abstract 3016. 3. Herbst RS, et al.
ASCO 2013. Abstract 3000. 4. Sznol M, et al. ASCO 2014. LBA9003.
Herkunft Innovativer Arzneimittel
Biotech
& university
Big
pharma
From: R. Kneller, Nat. Biotechnol 2010
19
Translationale Forschung in Mainz
Universitätsmedizin
Grundlagen und Krankheitsorientierte
Immunologische Forschung 30 Jahre
Biotechnologie Ausgründungen 10 Jahre
International Networking
Cancer Immunotherapy Consortium, 2002
R&D Cluster
Immunotherapy Developing Companies
Ganymed 2001, BioNTech 2009
Translational Center
2010
CI3 Rhine Main Immune Intervention Cluster
(Winner German Spitzencluster Competition 2012
(40 Mio € funding by BMBF)
Thinktank für die
Umsetzung von
Innovation
Land RLP, Johannes Gutenberg Universität, Universitätsmedizin Mainz
Brückenbildung
… Universät und Biotech/Pharma
… Forschung zu Klinik
… Ideen zu Produkten
GANYME D
PHARMACEUTICALS
CI3
CLUSTER FÜR
INDIVIDUALISIERTE
IMMUNINTERVENTION
Mutationen als Vakzin Targets
Cancer
Genetic / Epigenetic Mutations
> 100 Mutations/Cancer,> 95% Individual Mutations
> Individual Spectrum of SharedTumor antigens
 Tumor Growth, Resistance, Metastasis, Recurrence
 Immunosuppression
Germline
Variation
Individual Patients
•
•
HLA-Antigens
Genetic
Polymorphisms
IVAC – Individualisierte Vakzine
From Cancer Mutations to Vaccines
RNA
Clinical
specimen
Normal
Tumor
Exome Seq NGS
Normal vs Tumor
x
x
Non-synonymous
somatic
mutations
Polytope
Vaccine
IVAC- Präklinisches Konzept
Kreiter et al, Nature 520, 692–696 (30 April 2015)
“Unexpectedly the majority
of the immunogenic
mutanome is recognized by
CD4+ T cells. Vaccination with
such CD4+ immunogenic
mutations confers strong
antitumour activity.”
The article describes a novel immunological principle relevant to cancer immunotherapy and how
this translates into patient specific mRNA cancer vaccines targeting multiple mutations.
Mainz: Wissenschaftler setzen auf neuen Therapieansatz
bei der Bekämpfung von Tumoren - erfolgreiche Studie mit
Mäusen
25
IVAC Klinische Testung
DESIGN AND OUTLINE (NCT02035956)
Indication
Number of
Patients
Study design
Malignant Melanoma, stage IIIA-C
Total number of patients is 15
•
Phase I, International – Multicenter, Open-label, Interventional
The study design includes an optional continued treatment with IVAC
MUTAMONE for patients that show continued clinical benefit.
Endpoints
Primary: Safety, adverse reactions, tolerability of repetitive doses of IVAC
MUTANOME vaccine after initial treatment with RBL001/RBL002
Secondary:
Determine the vaccine induced antigen-specific immune response.
Determine antitumor activity of IVAC MUTANOME vaccine after initial treatment
with RBL001/RBL002.
Investigators
UMM – Universitätsmedizin Mainz
Carmen Loquai, Dr (PI)., Stephan Grabbe, Prof. Dr.
UMM - Universitätsmedizin Mannheim:
Jochen Utikal, Christoffer Gebhardt
Medizinische Universität Wien
Christoph Höller, Prof. Dr.
Confidential
Cancer
Patient
Mutation
Identification
Vaccine
Design
Individualized
Vaccine
Cancer
Patient
Mutation
Identification
Vaccine
Design
Individualized
Vaccine
Normal DNA
Cancer DNA
Cancer Mutanome
Cancer
Patient
Mutation
Identification
Vaccine
Design
Individualized
Vaccine
Cancer
Patient
Mutation
Identification
Mutation 1
Vaccine Backbone
Vaccine
Design
Mutation 2
Linker
Individualized
Vaccine
Mutation X
Linker
Linker
Mutation Y
Synthetic Messenger RNA Vaccine
Vaccine Backbone
RNA manufactured at BioNTech manufacturing
facility
Gel analysis of RBL001 (1270 nts.)
and RBL002 (2047 nts.)
•
•
Optimized manufacturing process
Inhouse production, release testing, fill & finish.
RNA integrity analysis
9000 nts.
6000 nts.
5000 nts.
4000 nts.
3000 nts.
2500 nts.
2000 nts.
1500 nts.
1000 nts.
500 nts.
31
Production scales for clinical trials 1 -1000 patients
GMP
Certification for both
production of
pharmacologically
optimized RNA
for clinical trials
IVAC Mutanome Individualisierte Krebs-Impfstoffe
Klinische Testung in Patienten mit Melanom
ultrasound-guided
intranodal injection
Lymph node
Dendritic cell
transfection
T cell
expansion
Clinical validation of the induction of mutation specific T cells
at recruitment
before vaccination
after vaccination
Klinische Testung Dermatologie, Universitätsmedizin Mainz (PD Carmen Loquai, Prof. Grabbe) , Universitätsklinikum Mannheim, Unispital Wien
Page 32
Bedeutung von Mutationen
Killed
Cancer
Immunzelle
Cell
Krebszelle
Immune
Cell
PD1R
-
Anzahl Mutationen
PD1-L
Immune
Cell
Mutation
BioNTech
Checkpoint
Blockade
Neoepitope
Vaccination
Alexandrov, L. B. et al. Signatures of mutational processes in human cancer. Nature 500, 415–21 (2013).
Individualisierte Medizin
Stratifizierte
Behandlung
Individualisierte
Behandlung
individualized
tailored drug
individualized
tailored drug
Invariant
drug
individualized
tailored drug
Targeting of single mutations
34
Targeting of multiple mutations
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