in the treatment of acute exacerbations of - ETH E

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Diss. ETH No 11142
DEFLAZACORT VERSUS PREDNISONE
IN THE TREATMENT OF
ACUTE EXACERBATIONS OF
CHRONIC OBSTRUCTIVE PULMONARY DISEASES
A dissertation submitted to the
SWISS FEDERAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY ZURICH
for the
degree of
Doctor of Natural Sciences
presented by
KATHRIN ANDREA BERGIN-ZIMMERMANN
pharmacist
born October 12,1966
citizen of
accepted
on
Kyburg-Buchegg/SO
the recommendation of
Prof. Dr. H.G. Weder, examiner
Prof. Dr. G. Folkers, co-examiner
Dr. O. Brandli, co-examiner
Dr. B.
Villiger,
co-examiner
1995
Summary
This study has been performed in order to compare the therapeutic efficacy
and tolerability of the two drugs, deflazacort and prednisone, in the short
term management of exacerbations of chronic obstructive
diseases (COPD's).
pulmonary
62
patients, hospitalized due to an acute exacerbation of a COPD (32 in the
prednisone group, 30 in the deflazacort group), were entered into this
double-blind, randomized, parallel group multicenter study. During two
weeks they were treated with a fixed daily dose of either 50mg prednisone
or 60mg deflazacort (25mg/30mg in those patients with a body weight below
50kg) in addition to their currently prescribed antiasthmatic medication.
Parameters of efficacy
comprised lung function tests (FEV1, PEFR and
FVC) and the physician's appraisal of the following symptoms cough,
expectoration and breathlessness. Parameters of safety consisted of
laboratory parameters (Ca, paCO2, paO2, pH), a glucose tolerance test
(GTT), reported side effects and a final appraisal by the physician. A final
qualitative evaluation of efficacy and safety has been performed by the
treating physician.
-
There
was no
statistically significant
difference in
demographic data
baseline values between the two patient groups.
Both groups, deflazacort and prednisone, showed
a
and
significant improvement
of both, lung function and clinical symptoms, after 7 and 14 days.
Side effects were observed in four patients in the prednisone group (waterretention, hypertension, increased appetite and herpes infection) and in
patients in the deflazacort group (sleeplessness, nervousness,
hypertension). After the glucose tolerance test, significantly more patients
the prednisone group (n
22) showed a pathological blood sugar level in
comparison to the deflazacort group (n
11). The other laboratory
in the two patient groups.
different
not
were
parameters
significantly
three
=
=
The results of this
same
dose
efficacy
study showed
in the treatment of
that
an
prednisone and deflazacort have the
COPD, using a
acute exacerbation of
equivalence of 1 :1.27. Deflazacort however
significantly less than prednisone.
metabolism
affects the
glucose
in
Zusammenfassung
Ziel dieser Studie war, die
von
und Vertraglichkeit
Kurzzeitbehandlung bei
obstruktiven Lungenkrankheiten (COLK) zu
therapeutische Wirksamkeit
Deflazacort und Prednison in der
Exazerbationen
von
chronisch
vergleichen.
62
hospitalisierte Patienten (Prednison
N
=
32, Deflazacort N
einer Exazerbation einer COLK wurden in einer
=
30) mit
doppel-blinden,
Parallelgruppenstudie wahrend 2 Wochen zusatzlich zu ihrer
Behandlung mit einer fixen taglichen Dosis von 50/60mg
Prednison/Deflazacort (25/30mg bei einem Kbrpergewicht unterhalb 50kg)
randomisierten
antiasthmatischen
behandelt.
Wirksamkeitsparameter waren Lungenfunktionspriifungen (FEV1, PEFR
und FVC) und die Bewertung der Symptome Husten, Auswurf und Atemnot.
Die Vertraglichkeit wurde anhand von Laboruntersuchungen (Ca, paCO2,
paO2, pH), einem Glukose-Toleranz-Test (GTT) und der Auflistung der
beobachteten Nebenwirkungen beurteilt. Abschliessend folgte eine
qualitative globale Beurteilung von Wirksamkeit und Vertraglichkeit durch
den behandelnden Arzt.
demographischen Daten
und
Ausgangsbefunde waren in beiden
Behandlung mit Prednison bzw.
Deflazacort kam es in beiden Gruppen nach 7 und 14 Tagen zu einer
signifikanten Verbesserurtg der Lungenfunktionsparameter und der uber
einen Score bewerteten klinischen Symptomatik, signifikante Unterschiede
Die
Gruppen vergleichbar.
Unter der
zwischen den
Gruppen bestanden nicht.
Arzneimittelwirkungen wurden bei 4 Patienten in der
Prednison- (Wasserretention, Hypertonie, Appetitsteigerung, Herpes
Infektion) und 3 Patienten in der Deflazacortgruppe (Schlaflosigkeit,
Nervositat, Hypertonie) beobachtet. Im GTT zeigten signifikant mehr
Patienten nach der Prednisontherapie (N
22) eine pathologisch veranderte
Glukose-Toleranz im Vergleich zur Deflazacorttherapie (N
11). In den
anderen Laboruntersuchungen wurden keine Gruppenunterschiede
Unerwunschte
=
=
beobachtet.
Nach den
Verhaltnis
vorliegenden
von
Daten sind Prednison und Deflazacort in einem
1 :1.27 in der
Therapie
wirksam. Deflazacort hat jedoch einen
Glukosehaushalt.
der Exazerbation einer COLK
geringeren Einfluss auf den
gleich
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