VL 4 - Innate PRRs and inflammation

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Clinical case
A 16 year old boy has an small accident with a scratch at the
right hand.
Few Hours later: around the wound 3 cm Erythema with
swelling/edema.
Wound and surrounding appears to be warmer and painful.
Rubor
redness
Tumor
swelling
Calor
warming
Functio laesa
loss of function
Celsus ca 30 AC
Galen ca 150 AC
Dolor
pain
What can trigger an inflammation?
pathogen
infection
Injury, mechanical stress, Trauma
Cell death – DANGER!
Activation of the immune system
Elimination of
pathogen
Removal of
dead cells
What can trigger an inflammation?
pathogen
Typical
Biochemical
structures=
patterns
Injury, mechanical stress, Trauma
PAMPs=
DAMPs=Alarmine
Pathogen
Associated
molecular
patterns
Damage
associated
molecular
patterns
Pattern recognition receptors = PRRs
(soluble and cell-associated)
Activation of the immune system
Elimination of
pathogen
Removal of
dead cells
Fungal PAMPs
•How are viruses recognized?
•ssRNA viruses
•use dsRNA stage
•for replication
What can trigger an inflammation?
pathogen
Typical
Biochemical
structures=
patterns
Injury, mechanical stress, Trauma
PAMPs=
DAMPs=Alarmine
Pathogen
Associated
molecular
patterns
Damage
associated
molecular
patterns
Pattern recognition receptors = PRRs
(soluble and cell-associated)
Activation of the immune system
Elimination of
pathogen
Removal of
dead cells
Mustererkennungrezeptoren (PRRs)
•
membrangebundene PRRs
scavenger Rezeptoren
Toll-like Rezeptoren
C-Typ-Lektin-Rezeptoren
Erkennung nach Opsonisierung:
mit Antikörpern: Fc-Rezeptoren
mit C3b: Komplement-Rezeptoren
CR3
•
cytosolische PRRs
NOD-like Rezeptoren (NOD1, NOD2)
RIG-I-likeRNA-Helikase
•
sezernierte Proteine
Collektine: (gehören auch zu C-Typ-Lektinen)
Mannose-bindendes Lectin (MBL) und surfactant
protein A, D (SP-A, SP-D)
Ficoline
Pentraxine: Serum Amyloid, C-reaktives Protein,
•
endozytierende Rezeptoren
•
signalgebende Rezeptoren:
 adaptive Immunantwort
(Expression von Cytokinen ,
kostimulatorischen Proteinen
•
Komplement-Aktivierung
1.Phase:
reaction of local inflammation
Activation
of
• Plasma enzymes
• Complement
• Bradykinin
Activation of Coagulation
„DAMPs“
„PAMPs“
complement
MBLectin
pathway
Alternative
pathway
MBL
„Pathogene
surface“
Plasmaproteases
C3 convertase
C4b2b
C3
C3aC3
C5aC3
C5 Convertase:
C3b,Bb plus C3b
C4b2b plus C3b
C5
(C9)n
C5b
Analaphylatoxine
C3 convertase
C3b,Bb
Antibody
C4
C2
C3b
Membrane
attacking complex
MAC
Classical
pathway
Incorporation into
Pathogenic membrane
(pores, lysis)
Antigen-gebundenes IgM und IgG1+3 aktivieren Komplement
Figure 14-10 C1 binding to the Fc portions of IgM and IgG. C1 must bind to two or more Fc portions to initiate the complement cascade. The Fc portions of soluble
pentameric IgM are not accessible to C1 (A). After IgM binds to surface-bound antigens, it undergoes a shape change that permits C1 binding and activation (B). Soluble
IgG molecules will also not activate C1 because each IgG has only one Fc region (C), but after binding to cell surface antigens, adjacent IgG Fc portions can bind and
activate C1 (D).
Downloaded from: StudentConsult (on 28 November 2012 10:30 AM)
© 2005 Elsevier
Der lösliche Inhibitor C1 INH hemmt
die Aktivierung des klassischen Pathways
Figure 14-13 Regulation of C1 activity by C1 INH. C1 INH displaces C1r2s2 from C1q and terminates classical pathway activation.
Downloaded from: StudentConsult (on 28 November 2012 10:30 AM)
© 2005 Elsevier
Die zellmembran-gebundenen Inhibitoren DAF, CR1 + MCP
inaktivieren die C3-Konvertase
DAF = (CD55)
decay accelerating factor
MCP = (CD46)
Membrane cofactor
CR1 = (CD35)
Complement receptor 1
Figure 14-14 Inhibition of the formation of C3 convertases. Several membrane proteins present on normal cells displace either C2a from the classical pathway C3
convertase (A) or Bb from the alternative pathway C3 convertase (B) and stop complement activation.
Downloaded from: StudentConsult (on 28 November 2012 10:30 AM)
© 2005 Elsevier
Der zellmembran-gebundene Inhibitor CD59 (Protektin)
verhindert die Polymerisierung von C9 und damit die MAC-Formierung
Figure 14-16 Regulation of formation of the MAC. The MAC is formed on cell surfaces as an end result of complement activation. The membrane protein CD59 and S
protein in the plasma inhibit formation of the MAC.
Downloaded from: StudentConsult (on 28 November 2012 10:30 AM)
© 2005 Elsevier
Zellmembran-gebundene Inhibitoren (CD59 (Protektin), DAF)
agieren species-spezifisch
Problem in der Xenotransplantation
Pigs transgenic for human
complement inhibitors
Mast cell activation
activated
Complement
Dolor
pain
Degranulation
(few minutes)
Pre-formed
Bradykinin
C3a
C5a
Anaphylatoxines
Nerve
cells
itching
Histamin
Mast cells
(Basophile
Eosinophile)
Endothelial cells
Vasodilatation
Rubor
redness
Tumor
swelling
1.Phase:
reaction of local inflammation
Activation
of
• Plasma enzymes
• Mast cells
• macrophages
•PAMPS-TLR-Specificities
•West AP, et al. 2006 in Annu. Rev. CellDev. + Biology
TLRs can trigger immune response via 2 different signalling pathways
only
Myd88
Independent
(= TRIF dependent)
only
Myd88
dependent
TLR1/2
TLR2/6
TLR5
TLR7
TLR8
TLR9
TRIF
TLR3
TLRs are located in different cell types and compartiments
mainly in macrophages and mDCs
mainly in
pDCs
NF-kB
TNFa etc.
IRF7
IFNb
Nucleus
Also other (non-immune) cells (e.g. epithelial cells) can express TLRs
•Other PRRs – C-type lectins
Scavenger receptors: PPRs for both infectious nonself and modified self
•
•
•
•
erkennen modified LDL (mLDL) und anionische Substanzen (z.B. LPS,
Lipoteichonsäuren, einige Polynukleotide)
Aufnahme von acetyliertem und oxidiertem LDL und haben eine Bedeutung bei der
Entstehung der Arteriosklerose (CD 36 und SR-A)
Aufnahme von Listerien, Staphylokokken, Neisserien und apoptotischen Zellen (SR-A)
Aufnahme von Streptokokken (MARCO, MAcrophage Receptor with COllagenous
structure)
one receptor – many ligands
LDL receptor
ist
spezifischer
splice-Varianten
2 TM
N-term.
extrazellulär
http://miami.uni-muenster.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-131/d_einleitung.pdf
Mustererkennungrezeptoren (PRRs)
•
membrangebundene PRRs
scavenger Rezeptoren
Toll-like Rezeptoren
C-Typ-Lektin-Rezeptoren
Erkennung nach Opsonisierung:
mit Antikörpern: Fc-Rezeptoren
mit C3b: Komplement-Rezeptoren
CR3
•
cytosolische PRRs
NOD-like Rezeptoren (NOD1, NOD2)
RIG-I-likeRNA-Helikase
•
sezernierte Proteine
Collektine: (gehören auch zu C-Typ-Lektinen)
Mannose-bindendes Lectin (MBL) und surfactant
protein A, D (SP-A, SP-D)
Ficoline
Pentraxine: Serum Amyloid, C-reaktives Protein,
•
endozytierende Rezeptoren
•
signalgebende Rezeptoren:
 adaptive Immunantwort
(Expression von Cytokinen ,
kostimulatorischen Proteinen
•
Komplement-Aktivierung
Other PRRs – NOD1 and NOD2 as intracellular PRRs
How can a virally infected non-immune cell,
which does not express TLR3, 7 or 9
sense the viral infection and induce IFNa expression?
Alternative (TLR independent) intracellular RNA recognition
Intracellular DNA and RNA sensors
Inhibition of virus replication by IFNa/b
IFNa/b
2-5OA
RNAseL
Degradation of dsRNA
PKR
eIF2-p
PKR = RNA-dependent protein kinase
2-5OA = 2´-5´ oligoadenylate synthetase
translation
Alarmins = DAMPs
(damage/danger associated molecular patterns)
Necrotic dying cells release danger signals
ECM
infection
MSU
Cell death
Inflammasome
activation
ATP
Trauma
Injury
burn
DC
HMGB1
HSPs
inflammation
Plasma enzymes
HMGB = high mobility group B
HSPs = heat shock proteins
MSU = monosodium urate; uric acid crystals
ECM = extra cellular matrix
ECM
Degradation
(e.g. Hyalunoric acid)
TLR
Stimulation
(also other
receptors)
cytokines
Inflammasome
Partikel, die zum lysosomalen Schaden (und damit mitochondrialen Stress) führen,
aktivieren das Inflammasom und damit Entzündung
Beispiele: Harnsäurekristalle (Gicht), Asbest, Nanopartikel (Kosmetika),
Aluminiumsalze (Adjuvanz)
fMet
mtDNA
Inflammasome structure
LRR = Leucin rich repeats
CARD = Caspase recruitment domain
NACHT= Nucleotide binding domain
PYD = Pyrin domain
Cell death (DANGER signal) can trigger inflammation
DAMPs get released by necrotic but not apoptotic cells
DAMPs can get inactivated during Apoptosis
Summary PRRs
Summary PRR signaling
Other cytokines (IL-1, TNF-a) stimulate similar pathways
IL-17
IL-1R
Such cytokines activate (amplify) inflammation – they act as danger signals !
pathogen
3) Sekretion of pro-inflammatory mediators
by immune cells (Makrophages, Dendritic cells)
bioactive lipids
(Thromboxanes,
Prostaglandines,
leukotriens)
Vasodilation
Higher blood circulation
rubor=redness
cytokines
Activation of
local endothelial
cells
chemokines
attract
„gorging“ phagocytic
cells
tumor=Swelling
Synthesis
of bioactive
Lipids
Pharmacological
Targets:
Phospholipase A2
Cyclooxygenase (COX)
Ibuprofen
Gewebe (Haut)
Haut
(Epithel)
Komplement
aktivierung
MΦ
Mast
zelle
Histamin
Blutgefäß
DCs
PGs
Öffnung
Vaso
Tight
dilatation junctions
Chemokine
Zytokine
(z.B. TNFa, IL-1) (z.B. IL-8 = CXCL8)
Influx
C +AK
Induktion
Influx
Adhäsions
Granulozyten
moleküle
PAMPs = pathogen associated molecular patterns
DAMPS = danger/damage associated molecular patterns
PRRs = pattern recognition receptors
Cytokine production is controlled on several levels
LPS
TLR4
MAPK
IkB
AP-1 NF-kB
ARE
Level of cytokine
production
IL-10 effect
Signalling
No
Transcription
(factors + epigenetic)
?
mRNA-stability
yes
Cytokine processing/
secretion
yes
Epigenetic regulation of cytokine expression
Posttranscriptional control of LPS induced cytokine induction
LPS
ATP
TLR4
Uric acid crystals
Bacterial RNA
MDP
Nigericin
P2X7
K+
K+
?
?
Caspase-1
Pro-cytokine
TAK1
IL-1b
processing
translation
MKK 3,6
mRNA
IL-1b
AUUUA
ARE-BPs
IkB
p50
JNK
p65
p38
MK2
NF-kB
transcription
AP-1
Jun
secretion
Inflammasome
TRAF6
IKK a,b,g
IL-1b
FOS
p50
p65
IL-1b
IL-18
TNF-a
AAAAA
miRNAs
IL-1b
mature
cytokine
Blutgefäß
Gewebe (Haut)
Zytokine machen Entzündung
Chemokine locken Leukozyten ins entzündete Gewebe
Haut
(Epithel)
Chemokine
Zytokine
Gefäßwand
(Endothel)
transmigration
Slow rolling
rolling
Blutfluss
Leukozyt
Entzündungsbotenstoffe weisen den Weg zur Infektionsstelle
Gewebe (Haut)
Haut
(Epithel)
Komplement
aktivierung
MΦ
Mast
zelle
Histamin
Blutgefäß
DCs
PGs
Öffnung
Vaso
Tight
dilatation junctions
Chemokine
Zytokine
(z.B. TNFa, IL-1) (z.B. IL-8 = CXCL8)
Influx
C +AK
Induktion
Influx
Adhäsions
Granulozyten
moleküle
PAMPs = pathogen associated molecular patterns
DAMPS = danger/damage associated molecular patterns
PRRs = pattern recognition receptors
Gewebe (Haut)
Haut
(Epithel)
Komplement
aktivierung
MΦ
Mast
zelle
Histamin
Blutgefäß
DCs
PGs
Öffnung
Vaso
Tight
dilatation junctions
Chemokine
Zytokine
(z.B. TNFa, IL-1) (z.B. IL-8 = CXCL8)
Influx
C +AK
Induktion
Influx
Adhäsions
Granulozyten
moleküle
PAMPs = pathogen associated molecular patterns
DAMPS = danger/damage associated molecular patterns
PRRs = pattern recognition receptors
Anlocken und Extravasation von Neutrophilen
Glykoprotein-Selektin
CXCL8 (IL-8)
wirkt chemotaktisch
auf Neutrophile
Chemokin-Chemokin-Rezeptor
bacterial products (fMLP), C5a, LTB4  Ca2+  Cytoskelett
Integrin-Integrin-Ligand
PECAM
Neutrophile wandern schneller zum
Entzündungort (1 d) als Monozyten (2-3 d)
P-selectin glycoprotein ligand-1
P(platelet)-Selektin aus intrazellulären
Vesikeln (Weibel-Palade-bodies) Sekunden
nach Signal, z. B. Histamin an die
Zelloberfläche
E(endothelial)-Selektin: Neusynthese
induziert durch TNF-a oder IL-1 über NFkB
TNF-a, IL-1 induzieren Bildung von Zell-adhäsionsmolekülen, erhöhte Gefäßpermeabilität (TNF-a)
IL-6
IL-12
Aktivierung von
NK-Zellen
Leber: Bildung von AkutPhase-Proteinen
Fieber (IL-1, TNF-a, IL-6)
Neutrophil ways of KILLING
Adhesion molecules
neutro
neutro
LFA-1
ICAM-1
TNFa, IL-1
CXCL8= IL-8
Macro
PAMPs
Induction of
Adhesion molecules
(Selektines)
on Endothelial cells
(ICAM-1; E-Selectin)
and Immun cells
(LFA-1; L-Selectin)
Konzentrations
gradient
cytokines
(TNF-a; IL-1, IL-6)
Chemokines
e.g. Interleukin-8 (IL-8)
= CCL8
complement
activation
C5a
Inflammatory locus
Makrophage functions
1) Secretion of pro-inflammatory mediators
a) cytokine
b) chemokines
c) bioactive lipids
2. Phase: attraction/accumulation
of more/other immune cells
2) Phagocytosis
3) Killing of phagocytosed pathogen
Clinical case development
• Afternoon: ague (shivering fever) 38,5 oC.
Local inflammation signs enhanced.
• Additonally signs of Lymphadenitis and
swelling of lymphnodes.
• Medic prescribes Antibiotics (Ampicillin) and
lokal cooling Kühlung.
Start of acute phase response
„Warning“ remote response
cytokines
Tumor Necrosis
Factor alpha (TNF-a)
Interleukin-1 (IL-1)
Pyrogene cytokines
Interleukin-6
(IL-6)
Granulocytes/Monocytes
Colony Stimulating factor
GM-CSF
Hypothalamus
Temperature
Set point changes
Liver
Synthesis of
Acute-Phase-Proteins
Bone marrow
New synthesis of
Phagocytic cells
Fever
u.a. Opsonisation
„Linksverschiebung“
Akut Phase Proteine
Opsonisierung:
Markierung von Erregern
durch Bindung an Erregerstrukturen
für die erleichterte Phagozytose
Beispiele:
Collectins:
C reaktives Protein (CRP)
mannose binding protein (MBP)
serum amyloid protein (SAP)
surfactant proteins (SP-A SP-D)
Komplement C3 (C3b)
Energy for the immune system
Adipocyted
Lipolyse
LipoproteinlipaseActivity
Lipid metabolism
Muscle cells
IL-1 and
TNF-alpha
Protein
metabolism
Appetite
cachexia and Wasting
Makrophage functions
1) Secretion of pro-inflammatory mediators
a) cytokine
b) chemokines
c) bioactive lipids
2. Phase: attraction/accumulation
of more/other immune cells
2) Phagocytosis
3) Killing of phagocytosed pathogen
Phagozytosis receptors
for opsonized pathogenes
? CRP-Rezeptor (CD32??)
? MBP-Rezeptor (CD14??)
CRP
MBP
Fibronektin
Komplement
(C3b)
Integrine
„Pathogene
Oberfläche“
C3b
CR1 (CD35)
Antikörper
Fc-Rezeptoren
(CD16; CD32; CD64)
Opsonisierungsprinzip
Makrophagen
Phagozytosis receptors
for non-opsonized pathogenes
Scavenger-Rezeptoren:
SR-A I+II
MARCO
Lektin-type-Rezeptoren:
Mannose Rezeptor
b-Glukan-Rezeptor (Dectin-1)
LPS-Rezeptor
CD14
Phagozytose-Rezeptoren
für opsonisierte Pathogene
? CRP-Rezeptor (CD32??)
? MBP-Rezeptor (CD14??)
CRP
MBP
Fibronektin
Komplement
(C3b)
Integrine
„Pathogene
Oberfläche“
C3b
CR1 (CD35)
Antikörper
Fc-Rezeptoren
(CD16; CD32; CD64)
Opsonisierungsprinzip
Makrophagen
Phagozytose
1) Aufnahme des Erregers
- Pseudopoiden
- Aufnahme in die Zelle
- Ablösung von Zellmembran
2) Verschmelzung mit Lysosom
- Phagolysosom
- saurer pH
3) Abtöten des Erregers
- oxidative burst
(O2-Radikale; NO)
4) Abbau der Erregerbestandteil
- Enzyme
(Hydrolasen, Proteasen, etc...)
Principles of KILLING
ROS-formation
ROS = reactive oxygen species
„respiratory burst“
Stickstoffoxid-abhängiges
Abtöten
Trotz „unfreundlicher“
Bedingungen
Überleben
von intrazellulären
Bakterien
Beispiele:
Mycobakterien
tuberculosis
leprae
Phagozytose nicht möglich-Was nun?
Parasiten z.B. Würmer
„Frustrierte“ Phagozytose
Degranulation
C3a
C5a
Fce
IgE
Mastzellen
Eosinophile
Basophile
Phagozytose nicht möglich-Was nun?
Hermetisch „Abriegeln“
Granulom
What happens if you have a mutation in the NAPDH-Oxidase
Chronic granulomatosis
Gewebe (Haut)
Haut
(Epithel)
Komplement
aktivierung
MΦ
Mast
zelle
Histamin
Blutgefäß
DCs
PGs
Öffnung
Vaso
Tight
dilatation junctions
Chemokine
Zytokine
(z.B. TNFa, IL-1) (z.B. IL-8 = CXCL8)
Influx
C +AK
Induktion
Influx
Adhäsions
Granulozyten
moleküle
PAMPs = pathogen associated molecular patterns
DAMPS = danger/damage associated molecular patterns
PRRs = pattern recognition receptors
Von der angeborenen zur erworbenen Immunität:
Transport von Erregerbestandteilen zum Lymphknoten
TLR
Von der angeborenen zur erworbenen Immunität:
Lymphknoten – Treffpunkt der Immunzellen
Activation of inflammation by „Danger“
is required to initiate an immune response
apoptotic
cell death
necrotic
cell death
NO
danger
Damage
(DAMPS)
DC
Pathogen
(PAMPS)
DC
Ag
presen
tation
T
soluble
Mediators
(e.g. cytokines)
Ag
presen
tation
costimulation
T
Lymphe und Lymphbahnen
•
Lymphe: wasserklare Flüssigkeit; nur viszeral durch Chylomikronen milchig getrübt;
bis 2 L/d werden in die Blutbahn eingespeist
•
Gefäße und Leitungen, welche Flüssigkeit der Gewebe aufnehmen und zurück zur
Blutbahn bringen (überwiegend linke Schlüsselbeinvene)
Immunologie-Vorlesung
MHC und Antigenpräsentation
•
Haupthistokompatibilitätskomplex (MHC, major histocompatibility complex)
•
Antigen-Prozessierung
•
Professionelle Antigen-präsentierende Zellen: Dendritische Zellen, B-Zellen und
Makrophagen
soweit nicht anders angegeben, Abbildungen
aus Janeway´s Immunobiology, Garland Science,
8.ed. / 2008
Antigen presentation
via
Major histocompatibility Antigens
responsible for Transplant rejection
Major histocompatibility complex = MHC
(all spezies)
In Humans they are named:
Human Leukocyte Antigen = HLA
Erworbene Immunität:
Aktivierung von CD4+ T-Helfer-Zellen
Extrazelluläre
Erreger
Antigen präsentierende Zelle
• Extrazelluläre Erreger werden in endozytotischen Vesikeln prozessiert
und über MHC Klasse II Moleküle CD4+ T-Helfer-Zellen präsentiert.
• MHC Klasse II Moleküle werden nur von Antigen präsentierenden Zellen
exprimiert (Dendritische Zellen, Makrophagen, B-Zellen)
MHCII-presentation
Erworbene Immunität:
Aktivierung von CD8+ zytotoxischen T-Zellen
Infizierte Zelle
viral
protein
Major
Histocompatibility
Complex
• Intrazelluläre Erreger werden durch das Proteasom prozessiert und
über MHC Klasse I Moleküle den CD8+ zytotoxischen T-Zellen präsentiert.
• MHC Klasse I Moleküle werden von allen Körperzellen exprimiert
MHCI-presentation
Antigen-Präsentation von cytosolischen Antigenen über MHC-I
•
fehlgefaltete cytosolische (und virale) Proteine werden ubiquitiniert und im Proteasom gespalten
•
über einen ABC-Transporter (TAP) ins ER transportiert
•
dort an MHC-I-Moleküle gebunden und zur Zelloberfläche transportiert
Viruses have evolved different evasion strategies for MHCI escape
MHC class I
MHC class II
HLA-A, B und C
= HLA-DR, DP und DQ
Presentation of endogenes Antigens
(host, Tumors, Viruses)
Presentation exogenes Antigens
(Bakterien, Pilze etc.)
all nucleated cells
Only on specialized
Antigen-presenting cells
(=APCs)
(DCs, Makrophages; Monocytes,
B-cells)
Recognition by
cytotoxic
T-Lymphozyten (CD8+)
Recognition by
T-Helper
Lymphozyten (CD4+)
Professionelle antigenpräsentierende Zellen
Dendritische Zelle
FcgR, CR, Mannose receptors, DEC-205
phagocytosis
Viral Infection
macropinocytosis
endocytosis
Endosomes/lysosomes
cross presentation
Cytosol
 MHC-I
 MHC-II
starke Induktion der
Expression von MHC-II
und B7 durch verschiedene Rezeptoren
(TLR, scavenger receptor,
CR, MMR), geeignetes
Wanderungsverhalten
(treffen T-Zellen in den
Lymphknoten
Makrophage
phagocytosis FcgR, CR, Mannose receptors
Endosomes/lysosomes MHC-II
B-Lymphozyt
kostimulatorisches
Molekül B7.1 wird durch
LPS induziert
BCR
B cells only internalize antigens
that bind to BCR.
MHC-II stark exprimiert
Induktion der Expression
von MHC-II und B7 durch
verschiedene Rezeptoren
(TLR, scavenger receptor,
CR, MMR)
 MHC-II
How can DCs prime naive CD8+ T cells
for viral antigens ?
MHC class I
MHC class II
HLA-A, B und C
= HLA-DR, DP und DQ
Presentation of endogenes Antigens
(host, Tumors, Viruses)
Presentation exogenes Antigens
(Bakterien, Pilze etc.)
all nucleated cells
Only on specialized
Antigen-presenting cells
(=APCs)
(DCs, Makrophages; Monocytes,
B-cells)
Recognition by
cytotoxic
T-Lymphozyten (CD8+)
Recognition by
T-Helper
Lymphozyten (CD4+)
Crosspresentation (viral epitopes for naive CD8+ T cells)
Blutgefäß
Gewebe (Haut)
Zytokine machen Entzündung
Chemokine locken Leukozyten ins entzündete Gewebe
Haut
(Epithel)
Chemokine
Zytokine
Gefäßwand
(Endothel)
transmigration
Slow rolling
rolling
Blutfluss
Leukozyt
Entzündungsbotenstoffe weisen den Weg zur Infektionsstelle
Gewebe (Haut)
Haut
(Epithel)
Komplement
aktivierung
MΦ
Mast
zelle
Histamin
Blutgefäß
DCs
PGs
Öffnung
Vaso
Tight
dilatation junctions
Chemokine
Zytokine
(z.B. TNFa, IL-1) (z.B. IL-8 = CXCL8)
Influx
C +AK
Induktion
Influx
Adhäsions
Granulozyten
moleküle
PAMPs = pathogen associated molecular patterns
DAMPS = danger/damage associated molecular patterns
PRRs = pattern recognition receptors
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