Diss. ETH ex. & Diss.ETHNa: 11454 PEPTIDE-SPECIFIC MANIPULATION OF THE IMMUNE SYSTEM T CELL PRIMING VERSUS T CELL TOLERANCE C;."f A Dissertation submitted to the SWISS FEDERAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY, ZURICH for the degree of Doctor of Natural Sciences presented by Peter Aichele Dipl. Biol., University born in of Freiburg (Germany) April 29,1963 Isny i. A., Germany accepted on the recommendation of Prof. Dr. H. Hengartner, examiner Prof. Dr. H. Pircher, coexaminer 1996 Reprints: -PNAS - J. Exp. (1994),91: 444-448 Med. (1995), 182: 261-266 Abstracts: -Eur. J. Immunol. (1993),23:1956-1962 - PNAS (1994), 91:3137-3141 -5- SUMMARY recognize intracellularly processed antigens T cells histocompatibility complex (MHC) depends application on several parameters such and the of use adjuvant. tolerance of CD8+ as or class I binding peptide (GP33 peptide), cytotoxic local subcutaneous (s.c.) T lymphocytes (CTL) against a activated the intervals induced complete tolerance antigenic determinants (epitopes) of highly specific without peptide likely nature of the using adjuvants were led to a of the was of the the virus only achieved when mice. Loss of tolerance in "new" are CTL in the relevant for selective never transgenic same repetitive peptide CTL. Reactivities and in IFA in against other downregulated indicating amounts a thymus against tumors or not mice that therapeutic the (> 500 u.g) of GP33 manner: and infectious diseases but was was of most permanent in probably repopulated use due to the the peptides periphery. in order to peptide-induced priming of or peptide-mediated T cell graft rejections. peptide-induced T cell tolerance mouse P model. Transgenic may be RIP-GP mice express the cells of the pancreas and a successful periphery. Although auto-reactive CTL potentially auto-reactive CD8+ CTL destroy the GP-expressing, insulin was glycoprotein potentially auto-reactive, GP-specific develop diabetes spontaneously. However when with LCMV the and In contrast protected the prevent autoimmune reactions, the above established tolerization protocol found in the they emulsified in CTL in vivo and euthymic mice, euthymic GP33-specific (GP) of LCMV in the are peptide prevented rapid degradation of the peptide. GP33 peptide- In order to evaluate whether CTL not high tolerance for intervention in autoimmune diseases and a GP33 slow release and T cells for vaccination tested in of T cell tolerance. Tolerance induction manipulate the immune system in an antigen-specific to MHC intraveneously and intraperitoneally. The adjuvant findings strategy a to coadministered thymectomized These used we glycoprotein (GP) dose of the specific were peptide-mediated induced tolerance lasted about 3-4 weeks in generation of specific same of peptide antigen. subsequent challenge infection with LCMV. systemic intraperitoneal (i.p.) application 3-day model as a in vivo. leading either in vivo, derived from the injection of 50-500 jig incomplete Freund's adjuvant (EFA) mice the surface of other cells. It is well peptide dose, route and frequency lymphocytic choriomeningitis virus (LCMV), single peptides presented by major In order to define parameters priming A on short synthetic peptide-antigens are able to both induce and tolerize T cells known that This molecules as are are present in these mice RIP-GP mice are infected activated, infiltrate the pancreas producing P cells. The mice become -6- hyperglycemic within 8-14 GP mice represent an used to test the was days after infection and develop overt animal model of a virus-induced autoimmune diabetes. This model efficacy of peptide-induced T cell tolerance in immune disease. Before LCMV infection RIP-GP mice The animals did not were preventing treated three times GP33 peptide. only few infiltrates in the islets of Langerhans and their insulin a diabetes. Thus, RIP- prevented the autoimmune destruction of the p Therefore peptide-specific downregulation tool to intervene in autoimmune diseases was for used to study whether result in or not producing |3 antigen-specific tolerance other unrelated third party analysis of spleens graft rejections. However, antigen-experienced T cells. peptide memory CTL against cell peptide-treated lymphoid (PALS) sheets was corresponding peptide antigen accompanied by New a destroyed. Thus, induced it is a to be developed to powerful important that The GP33 are also peptide susceptible both GP33 peptide B cell follicles severe region was of the and drastically treatment of memory CTL with the immunopathological damages overcome a severe periarteriolar non-specific immunosuppression rather than antigen-specific strategies have T cells in LCMV immune mice revealed and the T cell rich centers were absent were similarly abrogated. Immunohistological were morphological destruction: the size and number of primary reduced, germinal with treatment of LCMV memory mice did not since CTL responses antigens from GP33 i.p. cells after LCMV infection. of T cell responses may represent antigen-experienced tolerance. GP33 peptide-induced or both naive and peptide treatment tolerizes auto¬ develop diabetes after LCMV infection, exhibited fully intact. Thus, peptide-treatment of RIP-GP mice eliminated auto-reactive vivo and an these problems in vivo tolerance. and to render peptide- specific tolerization of memory CTL feasible. In conclusion, two immune system in therapeutic approaches a can be followed in order to manipulate peptide-specific manner. First, peptide-specific priming enhance immune responses against infectious pathogens peptide-specific downregulation or tumor the of T cells to cells; and second, of harmful T cell responses to establish tolerance in autoimmune diseases and transplant rejections. -7- ZUSAMMENFASSUNG T-Zellen erkennen intrazellular mit prozessierte Antigene in Haupthistokompatibilitatskomplex-Molekulen (MHC) Immunisierung Zellen. Die den gewahlten Parameter, von Mausen mit wie Peptidmenge, sowie der Wahl von Inaktivierung spezifischen Peptid) der Adjuvantien, entweder in Haufigkeit cyten (CTL) in vivo der Aktivierung mit der Absicht die exakten zu spezifisch, oder Freund's von 50-500 ng einer Peptid (GP33 Virus (LCMV) der GP33-Peptid emulgiert Adjuvant" (IFA) aktivierte die spezifischen CTL in vivo und Gegensatz dazu, repetitive, intraperitoneale (i.p.) Applikation der gleichen Peptidmenge die da die Aktivitat der T-Zellen der spezifischen GP33-Peptidbehandlung CTL emulgierende Adjuvant zu einer hoch durch nur konnte eine gleichzeitige intravenose intraperitoneale Verabreichung hoher Peptidmengen (> 500 \Lg) erreicht fiihrte einerseits war gegeniiber anderen Virusdeterminanten (Epitope) unbeeinflusst blieb. Bei Verzicht auf das Adjuvant zu CD8+ cytotoxischen T-Lympho- von CTL. Dieser tolerisierende Effekt der Tolerisierung Applikation, Bedingungen schiitzte die Mause gegen eine spatere Infektion mit LCM-Virus. Im spezifischen von defmieren. einmalige, subcutane (s.c.) Verabreichung tolerisierte eine Abhanigkeit T-Zellen. Ein MHC Klasse I bindendes Modellantigen ausgewahlt, "Incomplete einer zu peptidvermittelten Aktivierung bzw. Tolerisierung Eine auf der Oberflache anderer Peptidantigenen fuhrt, Route und Peptide assoziiert Glycoprotein (GP) des Lymphocytaren Choriomeningitis dem aus wurde als in Form kurzer werden. Das langsamen, kontinuierlichen Peptidfreisetzung verhinderte andererseits einen raschen, proteolytischen Abbau der und Peptide und in vivo. Die peptidvermittelte Toleranz der CTL war in normalen Mausen von 3-4 wochiger Dauer. Mausen, denen der Thymus entfernt wurde, zum CTL generiert werden, welche das hingegen zeitlich Thymus "neue" GP33- periphere Immunsystem repopulieren und Verlust der peptidinduzierten T-Zelltoleranz fiihren. Diese Befunde sind relevant fur eine selektive zur die T-Zelltoleranz Dies weist darauf bin, dass bei Vorhandensein des unbegrenzt. spezifische war In antigenspezifischen Manipulation Aktivierung oder eine von T-Zellen bei der des Impfung therapeutische Anwendung Immunsystems: eine von Peptiden peptidinduzierte gegen Tumorzellen und infektiose Erreger, peptidvermittelte T-Zelltoleranz zur Intervention bei Autoimmunerkrankungen und bei der Transplantatsabstossung. Um eine mogliche praktische Anwendbarkeit Verhinderung von Autoimmunreaktionen der zu peptidinduzierten T-Zelltoleranz iiberpriifen, wurde zur das beschriebene -8- in einem transgenen Mausmodell getestet. Tolerisierungsprotokoll Mause exprimieren das Glycoprotein (GP) und weisen GP-spezifische, potentiell autoreaktive CTL in spontanen, autoimmunen Diabetes LCM-Virus aktivierte die daraufhin die Langerhans'schen hyperglykamisch der (J-Zellen des Pankreas Peripherie auf, ohne einen entwickeln. Infektion der RIP-GP Mause mit autoreaktiven CTL. Diese infiltrierten Inseln des Pankreas und zerstorten die Die Tiere wurden innerhalb 8-14 Tage und entwickelten einen dem Diabetes mellitus GP- nach Infektion Typ I ahnlichen RIP-GP Mause stellen ein Tiermodell fiir einen virusinduzierten autoimmunen Diabetes dar, mit welchem eine Toleranz zu GP-spezifischen, exprimierenden (3-Zellen. Phanotyp. des LCM-Virus in den Transgene RIP-GP zur Verhinderung mogliche Anwendbarkeit dreimalige, intraperitoneale Applikation Peptidbehandlung von GP33-Peptid von Entwicklung Mausen nach Infektion mit LCM-Virus. Die T-Zellen infiltriert und die tolerisierte die Langerhans'schen insulinproduzierenden |3-Zellen Zerstorung werden kann. Eine spezifischen eines autoimmunen Diabetes in RIP-GP RIP-GP Mausen eliminierte in vivo und verhinderte die peptidinduzierten T-Zell- Autoimmunerkrankung uberpriift einer CTL in vivo und verhinderte die der Inseln waren kaum waren vollig von intakt. Die spezifisch die autoreaktiven T-Zellen |}-Zellen durch cytotoxische T-Lymphocyten der nach LCMV-Infektion. Die peptidspezifische Tolerisierung therapeutischer Ansatz Transplantatsabstossung falls die zu zur die Peptidbehandlung Frage verabreichung Mausen fuhrte gegen zu zu keiner antigenerfahrene Gedachtnis-T-Zellen Peptidbehandlung antigenspezifischen Toleranz, der Milz von LCMV-memory da die CTL-Aktivitat sowohl zeigte eine betrachtliche Gewebezerstorung: primaren B-Zellfollikel war ernsthaften diese Probleme Die umgehen Gedachtnis-T-Zellen in Zukunft zu Die die Grosse Behandlung von Gedachtnis-T-Zellen mit nicht zu einer immunpathologischen Schaden, zu war. reduziert, die Keimzentren fehlten vollstandig Region war zerstort. Immunsuppression begleitet wurden. um Therapie wird aber nur erfolgreich sein, GP33-Peptid wurde erneut als Modellantigen herangezogen, entsprechenden Peptidantigen fuhrte zu und in der als auch gegen andere Virusdeterminanten unterdruckt und die T-Zell-reiche sondern Autoimmunerkrankungen sowohl naive wie auch in vivo tolerisieren lassen. Die histologische Analyse dem Intervention in beantworten, ob sich Gedachtnis-T-Zellen durch eine Peptid- GP33-Peptid und Zahl der T-Zellen konnte daher ein bedeutender darstellen. Eine solche tolerisieren vermag. Das um von Neue Strategien und eine ermoglichen. antigenspezifischen Toleranz, welche von einer allgemeinen miissen daher entwickelt werden, peptidspezifische Tolerisierung von