Antibiotikatherapie Pseudomonas PA H103,TEM x35000 Dr. Tim O. Hirche Mukoviszidose-Erwachsenenambulanz Klinikum der J.W. Goethe Universität Frankfurt am Main Definition Kolonisation/Infektion Doering et al 2000: Antibiotic therapy against Pseudomonas aeruginosa in cystic fibrosis: A European consensus. Eur Respir J 16:749-767 1. Kolonisation der Lunge: Keimnachweis von im Bronchialsystem ohne direkte (Fieber, Entzündungszeichen) oder indirekte (spezifische Antikörper) Infektzeichen. Therapieziel: Eradikation 2. Chronische Kolonisation der Lunge: wie unter (1), aber über 6 Monate, basierend auf dreimaligem Nachweis im Abstand von mind. einem Monat. Therapieziel: Suppression 3. Infektion der Lunge: Wie unter (1) aber mit direkten oder indirekten Infektzeichen. Therapieziel:zurück zu (2) 4. Chronische Infektion: Wie unter (2) aber mit direkten oder indirekten Infektzeichen. Therapieziel: zurück zu (2) Zeichen der Infektexazerbation Symptome Vermehrter Husten Vermehrte Sputumproduktion Veränderte Sputumfarbe (Belastungs-)Dyspnoe Verminderter AZ, Gewichtsverlust, Fieber Hämoptyen Untersuchungsbefund Erhöhte Atemfrequent/-arbeit, Pulmonale Überblähung Neu aufgetretene Rasselgeräusche Laborbefunde Abnahme der FEV1 um >10% Abnahme der Sauerstoffsättigung Röntgenthorax: Infiltrat/Überblähung Leukozytose/ erhöhte Entzündungsparameter Diagnostische Mikrobiologie Proben: • Expektoriertes Sputum • Bronchioalveoläre Lavage • oropharyngealer Abstrich Ramsey et al. 1991. Predictive value of oropharyngeal cultures for identifying lower airway bacteria in cystic fibrosis patients. Am Rev Respir Dis 144:331-337 Rosenfeld et al. 1999. Diagnostic accuracy of oropharyngeal cultures in infants and young children with cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol 28:321-328 • Induziertes Sputum • Antikörpernachweis Probleme: • Transport, Aufarbeitung, Identifizierung, Resistenzen, Kulturbedingungen Eradikationstherapie bei Pseudomonas Kolonisation der Lunge • Hoiby et al. 1991. Prevention of chronic Pseudomonas aeruginosa colonisation by early treatment. Lancet 338:725-726 • Hoiby et al. 1997. Antibiotic treatment of initial colonisation with Pseudomonas aeruginosa postpones chronic infection and prevents deterioration of pulmonary function in cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol 23: 330-335 • von der Hardt et al. 1998. Placebo controlled double blind randomized study of aerosolized tobramycin for early treatment of Pseudomonas aeruginosa colonisation in cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol 25:88-92 • Ratjen et al. 2001. Effect of inhaled tobramycin on early Pseudomonas aeruginosa colonisation in patients with cystic fibrosis. Lancet 358:983-984 • Gibson et al. 2003. Significant microbicidal effect of inhaled tobramycin in young children with cystic fibrosis. Am J Respir Crit Care Med 167:841-849 • Munck et al. 2001. Genotypic characterization of Pseudomonas aeruginosa strains recovered from patients with cystic fibrosis after initial and subsequent colonisation. Pediatr Pulmonol 32:288-292 Erhaltungstherapie bei chronischer Pseudomonas Infektion der Lunge I. Intermittierend Intravenös: • Hoiby et al. 1983. Frequent antibiotic therapy improves survival of cystc fibrosis patients with chronic Pseudomonas aeruginosa infection. Acta Pediatr Scand 72:651-657 • Hoiby et al. 1996. Improved survival in the Danish center treated cystic fibrosis patients: results of aggressive treatment. Pediatr Pulmonol 21:153 • Brett et al. 1992. The value of serum IgG titres against Pseudomonas aeruginosa in the management of of early pseudomonal infection in cystic fibrosis. Arch Dis Child 67:1086-1088 • Elborn 2000 Elective versus symptomatic antibiotic treatment in cystic fibrosis patients with chronic Pseudomonas infection of the lungs. Pediatr Pulmonol 30:434 • Breen et al. 2001. Elective versus symptomatic intravenous antibiotic treatment for cystic fibrosis. Cochrane Datebase Syst Rev 4: CD002767 Erhaltungstherapie bei chronischer Pseudomonas Infektion der Lunge II. Inhalativ: Steinkamp et al. 1989. Long term tobramycin inhalation in cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol 6:91-98 Jensen et al 1987. Colistin inhalation therapy in cystic fibrosis patients with cronic Pseudomonas aeruginosa infection. J antimicrob Chemother 1987. 19: 831-838 Ramsey et al. 1999. Intermittent administration of inhaled tobramycin in patients in cystic fibrosis. N Engl J Med 340:23-30 Ryan et al. 2003. Nebulised anti-pseudomonal antibiotics for cystic fibrosis. Cochrane Database Syst Rev 2:CD001021 Hodson et al. 2002. A randomised trial of nebulised tobramycin or colistin in cystic fibrosis. Eur J Respir J 20:658-664 Fernandez et al 1994. Inhaled aztreonam therapy in patients with cystic fibrosis colonized with Pseudomonas aeruginosa. An Esp Pediatr 40:185-188. Infektexazerbation Milde Exazerbation: Orales/ Inhalatives Antibiotikum Ciprofloxacin (Ciprobay) 15-30 mg/kg KG Schwere Exazerbation: Intravenöse Antibiose über 14 Tage (- 21Tage) Penicillinderivate Piperacillin (Pipril) 300-400 mg/kg KG Azlocillin (Securopen) 300-400 mg/kg KG Cephalosporine Ceftazidim (Fortum) 150-300 mg/kg KG Cefipim (Maxipime) 150-200 mg/kg KG β-Lactam-Antibiotika Meropenem (Meronem) 120mg/kg KG Imipenem (Zienam) 80-100mg/kg KG Aztreonam (Azactam) 150-200mg/kg KG + Aminoglycoside Tobramycin (Gernebcin) 10-14 mg/kg KG Amikacin (Biklin) 15-30 mg/kg KG Smyth et al. 2005. Once versus three-times daily regimens of tobramycin treatment for pulmonary exacerbations for cystic fibrosis- the TOPIC study: a randomised controlled trial. Lancet 365: 573-578