Kein Folientitel - Deutsches Herzzentrum München

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Herztransplantation
Interdisz. Vorlesung
11.05.2005
Prof. Albert Schütz, Deutsches Herzzentrum München
Anfänge der Herztransplanation
3.12.1967 Capetown
Überleben 18 d
6.12.1967 New York
Überleben 6 d
27.4.1968 Paris
Überleben 53 h
13.01.1969 München
Überleben 22 h
1969:52 Htx weltweit 1 Jahres Überleben 20%
1974:260 Htx weltweit 1 Jahres Überleben 35%
Herztransplantation
Geschichte
Herztransplantation
Geschichte
Erster erfolgreich
herztransplantierter
Patient in
Deutschland, 1981
im Deutschen
Herzzentrum
München
The Stages of Heart Failure: NYHA Classification
Class
Patient Symptoms
Class I (Mild)
No limitation of physical activity. Ordinary physical activity
does not cause undue fatigue, palpitation, or dyspnea
(shortness of breath).
Class II (Mild)
Slight limitation of physical activity. Comfortable at rest, but
ordinary physical activity results in fatigue, palpitation, or
dyspnea.
Class III
(Moderate)
Marked limitation of physical activity. Comfortable at rest,
but less than ordinary activity causes fatigue, palpitation, or
dyspnea.
Unable to carry out any physical activity without discomfort.
Symptoms of cardiac insufficiency at rest. If any physical
activity is undertaken, discomfort is increased.
Class IV
(Severe)
Only NYHA III – IV patients are candidates of heart transplant
or VAD.
Therapie der Herzinsuffizienz
Biventrikulärer
Schrittmacher
Spender pro Million Einwohner
USA Situation
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
ƒ
Need: patients meeting HTx criteria
50,000/yr
Demand: patients listed for HTx
6,600/yr
Waiting list deaths
780/yr
Supply: patients HTx
2,500/yr
Unmet need:
47,500/yr
During the last 10 years:
• Demand for Heart-Tx has increased by:
106%
• Supply of donor hearts has decreased by:
18%
• Waiting list deaths have increased by:
56%
Number of Heart Transplants Reported by Year
4500
3500
3000
2500
2000
4024
3156
1500
4382 4438 4356 4206
4087
3769
3436 3314
3380
3219 3107
2165
1000
1185
500
669
Ref.: ISHLT, J Heart and Lung Transplant 2004; 23: 796-803
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1992
1991
1990
1989
1988
1987
1986
1985
1984
189 318
1982
0
4186 4219
2720
1983
Number of Transplants
4000
Number of HTx-Pts. Listed/Transplanted
in Germany 1999-2003
495
473
381
347
359
395
374
500
400
300
480
407
394
200
100
0
´99
´00
´01
Year
'02
'03
Pts.
transplanted
Pts. listed
Herztransplantation
Kontraindikationen
Pulmonaler Gefäßwiderstand >5 Wood E
transpulmonaler Gradient
> 15 mmHg
Infektion
Malignome
Drogenabhängigkeit
Präformierte AK
Nierenversagen ?
Leberversagen ?
Arteriopathie ?
Non-Compliance ?
Alter?
Herztransplantation
Transplantationsimmunologie
Spender und Empfänger genetisch verschieden,
aber ABO-Kompatibilität erforderlich
=> Aktivierung der spendereigenen Immunabwehr
=> Transplantatabstoßung (akut oder chronisch)
=> lebenslange Immunsuppression erforderlich
HTX: Spender / Empfänger – Immunologie
Spenderherz
Herztransplantation
Postoperative Therapie
Herztransplantation
Postoperative Therapie
Allgemeine Nebenwirkungen
immunsuppressiver Therapie:
Stoffwechselstörungen
Neurotoxizität
Psychische Alterationen
Anaphylaktische Reaktionen
Nephrotoxizität
Infektanfälligkeit
Neoplastische Erkrankungen (z.B. Lymphome,
Malignome der Haut)
Herztransplantation
Postoperative Therapie
Immunsuppressionschema
• Kortikosteroide (Cortison)
• Calcineurin-Phosphatase-Inhibitoren (Cyclosporin)
• Antiproliferative Substanzen (Azathioprin)
Fakultativ: Antikörperpräparate
Neuere Substanzen:
- Tacrolimus (Fk506)
- Mycophenolat mofetil (MMF)
Herztransplantation
Postoperative Therapie
Herzmuskelbiopsie
Durchführung:
in wöchentlichen
Abständen ab 7.
postoperativen
Tag
Herztransplantation
Transplantatabstoßung
Multifokale moderate akute Abstoßungsreaktion mit
perivaskulärer und interstitieller Entzündung
Herztransplantation
Transplantatabstoßung
Chronische Transplantatabstoßung mit Thrombosierung
des Gefäßlumens und Begleitentzündung der Adventitia
Überlebensrate nach HTx
100
%
80
60
40
20
0
TC
1
2
3
4
5 6
Jahre
7
8
9
10
Mittlere Überlebensrate: 8,8 Jahre
Prä- und postoperatives Röntgen nach HTX
Linksventrikuläre Unterstützungssysteme
Displacement Pumps (Paracorporeal)
Berlin Heart
EXCOR®
Thoratec® VAD
MEDOS VAD®
Displacement Pumps (Intracorporeal)
Thoratec
HeartMate® I
Thoratec
IVAD®
Worldheart
Novacor® LVAS
Arrow LionheartTM
Total Artificial Heart
Abiomed
Syncardia
AbiocorTM TAH
CardiowestTM TAH
Linksherzunterstützungssystem
Berlin Heart EXCOR pediatric
Bridge to Transplant
Zukunft Xenotransplantation ?
„Das Schwein in mir!“
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