Dr. Max Schmidt: Regionalanästhesie beim

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AIC 2016
ARAG REGIONALANÄSTHESIESYMPOSIUM
BLOCKADEN BEIM AKUTEN
TRAUMA
AIC 12.-14.11. 2015 Wien
„Von der Instabilität zur Stabilität“
Vortragstitel: Blockaden beim akuten Trauma
Autor: Dr. Max Schmidt
Conflict of interest in relation to the above mentioned topic:
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I have NO conflict of interest
I have conflicts of interest (please specify):
received travel grants, speaking fees, writing fees and other honoraria………………………
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received fees for consulting……………………………………………………………………………………………
received research funding………………………………………………………………………………………………
employed by a related company…………………………………………………………………………………….
holding stocks or shares in a company which might be affected by mine publications
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BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
FAHRPLAN
▸ Allgemeines
▸ (Patho-)Physiologie
▸ Beispiele, Daten
▸ Cave
▸ Applaus
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ALLGEMEINES
▸ 8% alles Todesfälle weltweit
▸ mehr als 100.000 Traumatote jährlich in den USA
▸ häufigste Todesursache unter 30 LJ
▸ unter den Top 5 der Todesursachen weltweit
▸ anspruchsvolle Anästhesien, viele Baustellen
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ALLGEMEINES - SCHMERZ ALS SPÄTFOLGE NACH TRAUMA
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ALLGEMEINES - SCHMERZ ALS SPÄTFOLGE NACH TRAUMA
▸ 3047 Patienten (18 - 84 a), 1 Jahr post traumam:
▸ 62,7 % verletzungsbedingte Schmerzen
▸ NRS 5,5
▸ 44,3% Gelenke, Extremitäten
▸ 26,2% Rücken
Rivara FP et al. Prevalence of pain in patients 1 year after major trauma. Arch Surg 2008:143(3):282-7
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ALLGEMEINES - SCHMERZ ALS SPÄTFOLGE NACH TRAUMA
▸ 73% Schmerzen nach schwerer Verletzung der UEX
7 Jahre post traumam
Castillo et al. Prevalence of chronic pain seven years following long threatening lower extremity trauma.
Pain 2006;124(3):321-9
▸ 37,2% mittlere bis starke Schmerzen 6 Monate nach
orthopädischem Trauma
Urquhart et al. Outcomes of patients with orthopedic trauma admitted to level 1 trauma centres. ANZ J
Surg 2006;76(7):600-6
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ALLGEMEINES - SCHMERZ
▸ Zugang zu Schmerztherapie ist ein Menschenrecht
▸ Human Rights Watch Report “Please, do not make us suffer
any more... Access to Pain Treatment as a Human Right“,
März 2009: „The poor availability of pain treatment is both
perplexing and inexcusable“
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
▸ Inflammatorische Mediatoren:
▸ Bradykinin, Kalium, Interleukine, TNF, Substanz P,
Histamin, H, Serotonin, Leukotriene, Prostaglandine,
Prostazyklin
▸ verursachen Vasodilatation, Erythem, Schwellung,
Schmerz, Hyperalgesie
▸ Permanente Stimuli der C-Fasern im Hinterhorn führt zu
zentraler Hypersensibilisierung
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
▸ Inflammatorische Mediatoren:
▸ Bradykinin, Kalium, Interleukine, TNF, Substanz P,
Histamin, H, Serotonin, Leukotriene, Prostaglandine,
Prostazyklin
▸ verursachen Vasodilatation, Erythem, Schwellung,
Schmerz, Hyperalgesie
▸ Permanente Stimuli der C-Fasern im Hinterhorn führt zu
zentraler Hypersensibilisierung
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
▸ Hormone:
▸ Endorphine, (Nor-)Adrenalin, Cortisol, ADH, Vasopressin,
Aldosteron, Glucagon, Wachstumshormon
▸ Hypertension, Tachycardie, VO2 ↑, Hyperkoagulabilität,
Immunsupression, …
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
▸ Hormone:
▸ Endorphine, (Nor-)Adrenalin, Cortisol, ADH, Vasopressin,
Aldosteron, Glucagon, Wachstumshormon
▸ Hypertension, Tachycardie, VO2 ↑, Hyperkoagulabilität,
Immunsupression, …
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
▸ Hormone:
▸ Endorphine, (Nor-)Adrenalin, Cortisol, ADH, Vasopressin,
Aldosteron, Glucagon, Wachstumshormon
▸ Hypertension, Tachycardie, VO2 ↑, Hyperkoagulabilität,
Immunsupression, …
▸ „Aktivierung“ des N. vagus mit Supprimierung der
entzündlichen Reaktion
Bierhaus A et al. Linking stress to inflammation. Anestesiol Clin 2006;24(2):325-40
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
(PATHO-) PHYSIOLOGIE
Bierhaus A et al. Linking stress to inflammation. Anestesiol Clin 2006;24(2):325-40
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
BEISPIELE, DATEN
▸ jedes Verfahren aus dem elektiven Bereich ist möglich
▸ unterschiedliches Verletzungsmuster, Hämodynamik,
Neurologie
▸ individuelles Entscheiden zwischen Nutzen und Risiko
▸ als Bridging zur OP
▸ evtl. post OP
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
BEISPIELE, DATEN - NEUROAXIALE VERFAHREN
▸ Kontraindikationen:
▸ Ablehnung des Patienten
▸ Sepsis, lokale Infektion am Funktionsort
▸ Schwere Hypovolämie
▸ Akute hämodynamische Instabilität
▸ Obstruktiver Ileus
▸ Gerinnungsstörung, Gerinnungstherapie (siehe Guidelines)
▸ Erhöhter ICP
Rosenberg A et al. Pain management and regional anesthesie in trauma. Philadelphia: WB Saunders;2000
Kariya N et al. [Effective treatment of a man with head injury and multiple rib fractures with epidural analgesia]. Masui 1996;45(2):223-6
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
BEISPIELE, DATEN - EPIDURALER BLOCK
▸ LWS:
▸ Verletzungen der UEX - periphere Verfahren?
▸ BWS:
▸ (Serien-)Rippenfrakturen
Flagel et al. Half-a-dozen-ribs: the breakpoint for mortality. Surgery 2005;138(4):717-723
Holcomb JB et al. Morbidity from rib fractures increases after age 45. J Am Coll Surg 2003;196(4):549-55
▸ Mortalität, ICU Dauer, KH Dauer gleich
▸ Respiratortage, Pneumonien weniger
Bulger EM et al. Epidural analgesia improves outcome after multiple rib fractures. Surgery 2004;136:424-30
Carrier FM et al. Effect of epidural analgesia in patients with traumatic rib fractures: a systematic review and meta-analysis of randomized
controlled trials. Can J Anaesth 2009;56:230-42
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
BEISPIELE, DATEN - PARAVERTEBRALER BLOCK
© http://usra.ca/tpbanatomy.php
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
VERGLEICH EPIDURAL - PARAVERTEBRAL
▸ kein signifikanter Unterschied bei Schmerzscores
▸ besseres NW-Profil des PVB (Harnretention, Übelkeit,
Erbrechen, Hypotension)
Davies RG et al. A comparison of the analgesic efficacy and side-effects of paravertebral block vs.
epiduralblock for thoracotomy - a systematic review and metaanalysis of randomized trials. Br J
Anaesth 2006;96:418-26
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
VERGLEICH EPIDURAL - PARAVERTEBRAL
▸ Kein Unterschied im zusätzlichen Opioid-Verbrauch
▸ Kein Unterschied in der ICU-Dauer
▸ Kein Unterschied in der Dauer des KH-Aufenthaltes
▸ Weniger Hypotension in der PVB-Gruppe
Mohta M et al. Prospective randomized comparison of continuous thoracic epidural and thoracic
paravertebral infusions in patients with unilateral multiple rib fractures: a pilot study. J Trauma
2009;66:1096-101
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
EXTRAMITÄTENTRAUMA
▸ systemischer Schmerztherapie überlegen
▸ periartikulären / intraartikulären Techniken überlegen
▸ Kombination mehrerer Katheter - zentral / peripher
▸ US / Stimulator
▸ bestehendes neurologisches Defizit
▸ Prophylaxe CRPS?
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
INFEKTIONEN
▸ 23% - 57% Katheterkolonialisierung
▸ 0% - 3% lokale Infektion
▸ > 48h Liegedauer
▸ wenn kein Antibiotikum
▸ axillär, femoral
Capdevilla XM et al. Infectious risk of continuous peripheral nerve blocks. Anesthesiology
2009;110:182-8
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
KOMPARTMENTSYNDROM
▸ Pallor
▸ Pain
▸ Pulselessness
▸ Paralysis
▸ Paraesthesia
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
KOMPARTMENTSYNDROM
▸ kein Fallbericht für verspätete Diagnose unter peripherer
Nervenblockade / lumbaler EDA
Mar GJ et al. Acute compartment syndrome of the lower limb and the effect of postoperative analgesia
on diagnosis. Br J Anaesth 2009;102(1):3-11
▸ keine Evidenz bei Femurschaft-FX und Femoralisblockade
Karagiannis G et al. Best evidence topic report: no evidence found that a femoral nerve block in cases of
femoral shaft fractures can delay the diagnosis of compartment syndrome of the thigh. Emery Med J
2005;22(11):814
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
KOMPARTMENTSYNDROM
▸ red flag: plötzlicher Durchbruchschmerz
▸ engmaschige Überwachung
▸ Kompartmentdruckmessung
▸ NIRS
▸ …treated with dilute concentrations of local anesthetics to
minimize dense motor block and dense sensory block rather
than denying a regional technique for pain control.
Sanooj S et al. Does regional anesthesia in trauma patients lead to delayed recognition of compartment
syndrome. Br J of Hospital Medicine 2013;74(6):358
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
RA IN AN / SEDIERUNG
‣ The potential ability of general anesthesia or heavy
sedation to obscure early signs of systemic local anesthetic
toxicity is not a valid reason to forgo performing
peripheral nerve or epidural blocks in anesthetized or
heavily sedated patients. (Class I)
ASRA (Neal JM et al. ASRA practice advisory on neurologic complications in regional anesthesia and
pain medicine. Reg Anesth Pain Med 2008;33(5):404-415)
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
NEUROAXIALES VERFAHREN IN AN / SEDIERUNG
‣ Warning signs, such as paresthesia or pain on injection of local
anesthetic, inconsistently herald needle contact with the spinal
cord. Nevertheless, some patients do report warning signs of
needle-to-neuraxis proximity. General anesthesia or heavy sedation
removes any ability for the patient to recognize and report warning
signs. This suggests that neuraxial regional anesthesia should be
performed rarely in adult patients whose sensorium is
compromised by general anesthesia or heavy sedation. (Class II)
ASRA (Neal JM et al. ASRA practice advisory on neurologic complications in regional anesthesia and pain medicine.
Reg Anesth Pain Med 2008;33(5):404-415)
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
INTERSCALENÄRER BLOCK IN AN / SEDIERUNG
▸ ASRA (Neal JM et al. ASRA practice advisory on neurologic
complications in regional anesthesia and pain medicine.
Reg Anesth Pain Med 2008;33(5):404-415)
▸ Case reports document spinal cord injury during the
placement of interscalene blocks in patients under
general anesthesia, which heightens concern associated
with this practice. Interscalene blocks should not be
performed in anesthetized or heavily sedated adult or
pediatric patients. (Class I)
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
PERIPHERE BLOCKADE IN AN / SEDIERUNG
▸ ASRA (Neal JM et al. ASRA practice advisory on neurologic
complications in regional anesthesia and pain medicine. Reg Anesth
Pain Med 2008;33(5):404-415)
‣ Because general anesthesia or heavy sedation removes all
opportunity for adults to communicate symptoms of potential nerve
injury, peripheral nerve block should not be routinely performed in
most adults during general anesthesia or heavy sedation. However,
the risk-to-benefit ratio of performing peripheral nerve block under
these conditions may improve in select patient populations (e.g.,
dementia, developmental delay, or when unintended movement
could compromise vital structures). (Class II)
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
PERIPHERE BLOCKADE BEI KINDERN IN AN / SEDIERUNG
▸ ASRA (Neal JM et al. ASRA practice advisory on neurologic
complications in regional anesthesia and pain medicine. Reg
Anesth Pain Med 2008;33(5):404-415)
‣ Regardless of wakefulness, infants and children may be
unable to communicate symptoms of potential peripheral
nerve injury. However, uncontrolled movement may
increase the risk of injury. Therefore, the placement of
peripheral nerve blocks in children undergoing general
anesthesia or heavy sedation may be appropriate after
duly considering individual risk-to-benefit ratio. (Class II)
BLOCKADEN BEIM AKUTEN TRAUMA
ZUSAMMENFASSUNG
▸ Nicht nur bequem und elegant
▸ Teil eines multimodalen Behandlungskonzepts
▸ Möglichkeit die physiologische Antwort auf das Trauma zu mildern
▸ Möglichkeit Begleitverletzungen können maskiert werden
▸ Sympatikusblockade kann Hypovolämie verstärken
▸ Hämodynamische Stabilität und Ausschluss viszeraler
Bauchverletzungen vor jeder RA
▸ Individuelle Entscheidung im Konsens
[email protected]
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